Dzień Praw Konsumenta: Kupując w internecie nie zawsze z nich korzystamy |
Wpisany przez s.z. |
piątek, 15 marca 2024 10:38 |
Dzień Praw Konsumenta: Kupując w internecie nie zawsze z nich korzystamyWspółcześni konsumenci, którzy coraz większą część zakupów realizują w sieci, borykają się z zupełnie nowymi problemami. Obchodzony 15 marca Światowy Dzień Konsumenta to okazja do refleksji na ten temat - czy w pełni korzystamy z naszych praw konsumenckich, gdy kupujemy w sklepach internetowych?
- Najważniejszym wyzwaniem dzisiejszego konsumenta jest konieczność zapanowania nad kolejnym pakietem obowiązków, jakim jest nadzorowanie zakupów internetowych i co się z tym wiąże, zwrotów – zauważa Ewa Kraińska, założycielka innowacyjnej aplikacji When U Buy, wirtualnego asystenta zakupów. PRAWO DO ZWROTU – CZEMU NAM TO UMYKA?Prawo do odstąpienia od umowy, czyli prawo do zwrotu towaru, które umożliwia kupującemu zapoznanie się z towarem i namysłu, czyli rozważenia racjonalności zakupu, to jeden z najważniejszych przywilejów konsumenta internetowego. To uprawnienie nie przysługuje w sklepach tradycyjnych, w których zależy to wyłącznie od woli sprzedawcy. Jednocześnie, jak pokazują dane raportu E-commerce w Polsce 2023 przygotowanego przez Gemius i PBI, jednym z istotnych czynników wpływających na wiarygodność danego sklepu internetowego w oczach konsumenta jest to, czy ma zrozumiałą politykę zwrotów i reklamacji. Konsumenci unikają e-sklepów, które unikają zwrotów – aż 26 proc. respondentów na tym opiera swoją ocenę sklepu.
KONSUMENT GUBI SIĘ W NADMIARZE INFORMACJIWhen U Buy integruje rozproszone informacje z różnych sklepów i gromadzi je w jednym miejscu, dodatkowo informując klienta o tych momentach procesu zakupowego, które wymagają jego wzmożonej uwagi – braku przesyłki, upływającym terminie zwrotu czy braku wypłaty środków, gdy zwrot został dokonany. W ten sposób aplikacja rozwiązuje bardzo podstawowy problem współczesnego konsumenta, to znaczy konieczność pamiętania o wielu zakupach, o wszystkich powiązanych z nimi terminach, a co za tym idzie konieczność sprawdzania wielu różnych aplikacji oraz metod i kanałów, jakimi poszczególne sklepy komunikują się z klientem. Pogubić się w tym jest bardzo łatwo - im więcej kupujemy online, tym więcej informacji musimy przyswoić i przeanalizować. Gdy robimy to nieskutecznie – tracimy pieniądze.
RYNEK ROŚNIE, A MY TRACIMY PIENIĄDZEZ badania PayPal eCommerce Index 2022 wynika, że Polacy miesięcznie wydają w Internecie około 1600 zł. 67 proc. z nich przynajmniej raz w tygodniu robi zakupy online, a przeciętny Polak dokonuje transakcji nawet do 4 razy w tygodniu. Jak pokazuje raport E-commerce w Polsce 2023 wartość sprzedaży e-commerce dla Polski w 2023 r. wyniosła już ponad 100 mld zł. Według szacunków branży do 2027 r. jego wartość wzrośnie do blisko 190 mln. - Zwroty są też wyzwalane przez np. nowoczesne metody płatności, które nam sklepy oferują. Mniej zwrotów zauważymy przy metodach płatności typu karta kredytowa i Blik, a zdecydowanie więcej przy popularnych “kup dziś zapłać później” Dlaczego? Bo te metody płatności nie tylko pozwalają nam na kupowanie więcej na kredyt, na wyrost, czasami więcej, niż to, na co nas stać dzisiaj, ale też dają nam możliwość kupowania np. wielu rozmiarów jednocześnie, przymierzenia w domu i zostawienia sobie tylko tych, które będą pasowały. I co się okazuje? Metody płatności typu “Buy now, pay later” mają przynajmniej dwukrotnie większy odsetek zwrotów niż inne metody płatności, a jeszcze większy odsetek zwrotów jest, jeżeli chodzi o asortyment zakupowy, czyli więcej zwrotów zobaczymy w odzieży, obuwiu, modzie niż w elektronice, czy w domu i ogrodzie. Więc ten temat jest mocno zgłębiany przez analityków rynku - podkreśla Ewa Kraińska. Ewa Kraińska, ekspert ds. e-commerce i usług finansowych, z kilkunastoletnim doświadczeniem w bankowości i Marketplace’ach na rynku zakupów online w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za innowacyjne produkty i nowatorskie wykorzystanie danych w procesach kredytowych przez lokalne i międzynarodowe Instytucje. Twórca i Prezes pierwszego na świecie rozwiązania, integrującego informacje o rozproszonych zakupach internetowych i zwrotach - When U Buy, które zostało docenione i zdobyło główne nagrody w takich konkursach jak: Start up powered by Invest in Łódź, SAR w kategorii Innowacja Roku czy nominacja w konkursie Invest Cuffs w kategorii „Start up roku 2023”. /źródło - / |