Wyświetl # 
 
Tytuł artykułu Autor
Nadmierne wydzielanie insuliny. Jak z nim walczyć?

Nadmierne wydzielanie insuliny. Jak z nim walczyć?

Choć nie jest oficjalnie uznana za jednostkę chorobową – coraz więcej osób otrzymuje taką diagnozę. Insulinooporność. Dziś potrafimy ją lepiej diagnozować i leczyć. Obok wielu predyspozycji wynikających z wieku, wagi ciała i obecności innych chorób, jej rozwojowi sprzyja nieprawidłowa dieta, wszechobecność cukru w wielu produktach spożywczych, a także ograniczona aktywność fizyczna. Dlatego można twierdzić, że insulinooporność to dziś schorzenie cywilizacyjne.

S.Z.
Śniadaniowe grzechy Polaków - sprawdź, czy też je popełniasz?

Śniadaniowe grzechy Polaków - sprawdź, czy też je popełniasz?

Z przeprowadzanych badań wynika, że Polacy cenią sobie śniadania i traktują je jako najważniejszy posiłek dnia. Z pewnością nie bez znaczenia jest to, że ich spożywanie jest coraz częściej promowane przez media oraz specjalistów od żywienia. Z ostatniego Raportu IPSOS „Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków” wynika, że aż 89% ankietowanych Polaków deklaruje, że jada śniadania regularnie co najmniej 4-5 razy w tygodniu. Jednak czy w parze z popularnością śniadań idzie również ich odpowiednia jakość? Niekoniecznie.

S.Z.
Jesienna rozgrzewka, czyli oryginalne pomysły na zapiekanki warzywno-serowe

Jesienna rozgrzewka, czyli oryginalne pomysły na zapiekanki warzywno-serowe

Jesień to czas zbiorów tego, co posadzono wiosną w rozgrzanej i wilgotnej ziemi. To okres regeneracji organizmu po upalnym lecie oraz zbierania sił przed mroźną zimą. Dlatego warto w tym czasie szczególnie zadbać o rozgrzewającą dietę pełną warzyw korzeniowych. Ich charakterystyczny aromat, który wydobywa się podczas pieczenia, dodatkowo koi nasze zmysły. Nic dziwnego, że zapiekanki warzywno-serowe są tak lubianym daniem w sezonie jesiennym.

Administrator
Dieta dla cukrzyka – sprawdź, jak z chorobą radzą sobie gwiazdy

Dieta dla cukrzyka – sprawdź, jak z chorobą radzą sobie gwiazdy

Co 11 dorosły na świecie zmaga się z cukrzycą. Według International Diabetes Federation, w 2040 roku chorych będzie ponad 640 milionów. Natomiast WHO prognozuje, że w 2030 roku cukrzyca będzie 7 najczęstszą przyczyną zgonów. Ta przewlekła choroba metaboliczna dotyka ludzi w każdym wieku. Chociaż nie da się jej wyleczyć, to można z nią normalnie żyć. Podstawą, obok odpowiednich leków, jest starannie skomponowana, zdrowa dieta. Jak odżywiają się znane osoby, chorujące na cukrzycę? Śmiało można brać z nich przykład.

S.Z.
14 listopada - Światowy Dzień Cukrzycy. Cukrzyca plaga naszych czasów. Kto jest na nią szczególnie narażony, jakie sposoby obniżają ryzyko zachorowania.

14 listopada - Światowy Dzień Cukrzycy. Cukrzyca plaga naszych czasów. Kto jest na nią szczególnie narażony, jakie sposoby obniżają ryzyko zachorowania.

Choroby metaboliczne to plaga naszych czasów. Jedną z nich jest cukrzyca. W ostatnich latach odnotowuje się wyraźny wzrost liczby zachorowań również wśród dzieci i młodzieży. Cierpi na nią ponad 3 mln Polaków, wielu z nich nawet nie jest świadoma, że ją ma. Dlatego jednym z celów Światowego Dnia Cukrzycy jest zwiększenie świadomości społecznej odnośnie objawów tej choroby. O przyczynach jej powstawania, sposobach, które obniżają ryzyko zachorowania oraz kto jest na nią szczególnie narażony, mówi Ewa Glońska-Strączek, pedagog zdrowia, psychodietetyk, pielęgniarka Polsko-Amerykańskich Klinik Serca, Grupa American Heart of Poland.

S.Z.
Wartościowe śniadanie dzięki orzechom – dietetyczka radzi, jak włączyć orzechy do swojej diety

Wartościowe śniadanie dzięki orzechom – dietetyczka radzi, jak włączyć orzechy do swojej diety

Orzechy to prawdziwe bogactwo składników odżywczych. Choć kaloryczne, zdecydowanie nie warto ich unikać na żadnej diecie - wprowadzone w odpowiedni sposób dadzą wspaniałe efekty! Dietetyczka podpowiada, jak wzbogacić nimi dietę, aby zapewnić sobie dużo energii, a także wspomóc zdrowie.

S.Z.
Witamina D, wapń, żelazo i jod to składniki kluczowe dla rozwoju Twojego dziecka. Wiesz, w jakich produktach ich szukać?

Witamina D, wapń, żelazo i jod to składniki kluczowe dla rozwoju Twojego dziecka. Wiesz, w jakich produktach ich szukać?

Kiedy Twoje dziecko zdmuchnie pierwszą świeczkę z urodzinowego tortu, może wydawać się już takie „dorosłe”. Jest zaciekawione otaczającym je światem, coraz chętniej próbuje nowych smaków i zagląda do talerza rodziców. Jednak nie wszystko to, co jedzą dorośli, jest odpowiednie dla wciąż dojrzewającego układu pokarmowego roczniaka. Małe dziecko potrzebuje więcej witamin i składników odżywczych, np. witaminy D, wapnia czy żelaza, niż osoba dorosła (1), a tych dostarczyć może mu jedynie prawidłowo zbilansowana dieta. Jakie produkty powinny znaleźć się na talerzu malucha? Podpowiadamy!

S.Z.
Jedzenie ma znaczenie – 10 produktów, które pokochają Twoje oczy

Jedzenie ma znaczenie – 10 produktów, które pokochają Twoje oczy

Zgubienie nadprogramowych kilogramów, regulowanie ciśnienia tętniczego, wzmacnianie zdrowia naszych oczu – wszystkie wymienione cele zdrowotne mają jeden mianownik – zbilansowaną dietę. Podczas gdy stosunkowo dużo wiemy o wpływie odżywiania na sylwetkę czy minimalizowanie ryzyka chorób cywilizacyjnych, większe trudności może przynieść określenie zależności między tym co jemy a jakością widzenia. Które produkty warto dołączyć do naszej diety z korzyścią dla naszych oczu? Odpowiada dr n. med. Anna Groblewska, specjalista chorób oczu, ekspertka kampanii #GodzinaDlaOka.

S.Z.
Dietą można wzmacniać i osłabiać włosy. 3 rzeczy, o których warto wiedzieć

Dietą można wzmacniać i osłabiać włosy. 3 rzeczy, o których warto wiedzieć

Dbając o włosy skupiamy się głównie na ich pielęgnacji zapominając jak duży wpływ na ich kondycję ma nasza dieta. Nawet najlepsze kosmetyki nie wzmocnią naszych włosów i nie sprawią, że będą wyglądały zdrowo, jeśli w realizacji codziennych nawyków żywieniowych nie uwzględnimy kluczowych czynników wpływających na jakość naszej diety.

S.Z.
Dlaczego warto pamiętać o warzywach, owocach i sokach w codziennej diecie i co na ten temat mówią badania?

Dlaczego warto pamiętać o warzywach, owocach i sokach w codziennej diecie i co na ten temat mówią badania?

Choć aż 98% Polaków ma świadomość roli warzyw i owoców w diecie, sięgamy po nie zbyt rzadko, a tylko 1 osoba na 4 wie, ile wynosi zalecane dzienne spożycie tych produktów (1). Tymczasem warzywa, owoce, a także produkowane z nich soki, mają szereg prozdrowotnych właściwości, potwierdzonych badaniami naukowymi. Warto o nich przypomnieć z okazji Światowego Dnia Owoców i Warzyw, który w tym roku obchodzimy 21 października.

S.Z.
Dlaczego warto jeść łososia?

Dlaczego warto jeść łososia?

Eksperci ds. żywienia rekomendują spożywanie przynajmniej dwóch porcji ryb tygodniowo, uznając je za dobre źródło łatwo przyswajalnego białka, kwasów omega-3, a także witamin i składników mineralnych. Jednym z zalecanych gatunków ryb jest np. łosoś, zawierający istotne dla naszego zdrowia i rozwoju witaminę D, jod, fluor, fosfor, wapń czy selen.

S.Z.
Prawidłowe odżywianie odpowiedzią na działania niepożądane w trakcie leczenia onkologicznego.

Resource Refresh – prawidłowe odżywianie odpowiedzią na działania niepożądane w trakcie leczenia onkologicznego.

Chemioterapia i radioterapia są w wielu typach nowotworu leczeniem pierwszego wyboru, jednak bardzo często ich stosowanie wywołuje działania niepożądane, które mogą prowadzić do zaburzeń odżywiania, a w efekcie niedożywienia.

S.Z.
Cała prawda o grzybach. Cenne Wartości odżywcze grzybów. To przysmak nie dla każdego – komu mogą szkodzić?

Cała prawda o grzybach. Cenne Wartości odżywcze grzybów. To przysmak nie dla każdego – komu mogą szkodzić?

Sezon na grzyby w pełni. Różne kolory, smaki - borowiki, kurki, rydze - to tylko niektóre wśród wielu gatunków grzybów. Ale czy zaletą jedzenia grzybów są tylko walory smakowe, w jakiej formie powinno się je jadać i komu mogą zaszkodzić? Ewa Glońska-Strączek, psychodietytyk, Polsko-Amerykańskie Kliniki Serca, Grupa American Heart of Poland przedstawia prawdę na temat tych leśnych specjałów.

S.Z.
Tych składników Twoje dziecko potrzebuje nawet 6 razy więcej niż Ty (w przeliczeniu na kg masy ciała). Czy wiesz, o jakie składniki chodzi?

Tych składników Twoje dziecko potrzebuje nawet 6 razy więcej niż Ty (w przeliczeniu na kg masy ciała). Czy wiesz, o jakie składniki chodzi?

Po ukończeniu 1. roku życia dieta dziecka jest już urozmaicona. Maluch dynamicznie się rozwija i chętnie próbuje nowych potraw. Jego brzuszek nadal jest jednak delikatny i ma specjalne potrzeby, a codzienny jadłospis musi dostarczać mu niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich ilościach. Dieta małego dziecka wciąż powinna się różnić od jadłospisu starszych członków rodziny. Dlaczego? Wciąż rozwijający się organizm roczniaka potrzebuje znacznie więcej niektórych witamin i składników mineralnych niż dorośli (w przeliczeniu na kilogram masy ciała). Czy wiesz, o jakie składniki chodzi? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule!

S.Z.
Jak ucztować w Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu (1.X.)?

Jak ucztować w Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu (1.X.)?

Analitycy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego zwracają uwagę, że w Polsce coraz więcej osób ogranicza ilość spożywanego mięsa. Eksperci PIE, powołując się na dane z ankiety Global Consumer Survey z 2021 r., wskazali, że 7 proc. osób w wieku 18-29 lat jest wegetarianami, a 1 proc. weganami. Według badań przeprowadzonych przez Maczfit, w aglomeracjach miejskich może być nawet 20% wegetarian. Tymczasem jeszcze w 2014 r. CBOS podawał, że wegetarianizm deklaruje zaledwie 1% społeczeństwa. Wzrost jest zatem ogromny, a Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu świętuje coraz więcej osób.

S.Z.
5 faktów na temat mleka i produktów mlecznych w diecie rocznego dziecka, które trzeba znać

5 faktów na temat mleka i produktów mlecznych w diecie rocznego dziecka, które trzeba znać

Dziecko, które ukończyło 1. rok życia, może być już prawdziwym smakoszem! Trzeba jednak pamiętać, że roczniak to wciąż nie mały dorosły, a jego organizm ma zupełnie inne (i większe!) potrzeby niż dorośli. W jego codziennej diecie wciąż ważne miejsce, zgodnie z zaleceniami ekspertów, powinno zajmować mleko i produkty mleczne. Dlaczego i które z nich są kluczowe? Przedstawiamy 5 faktów na temat mleka i produktów mlecznych w jadłospisie rocznego dziecka.

S.Z.
Pyszne, zdrowe i zabawne. Poznaj idealne śniadanie dla każdego dziecka!

Pyszne, zdrowe i zabawne. Poznaj idealne śniadanie dla każdego dziecka!

Rok szkolny ruszył pełną parą, co dla wielu rodziców oznacza dużą zagwozdkę odnośnie planowania posiłków dla całej rodziny. Choć wydawać by się mogło, że pierwszy posiłek dnia, jakim jest śniadanie, nie powinien przysparzać zbyt wielu problemów, brak czasu oraz zmienne preferencje żywieniowe naszych dzieci mogą stać się dla nas ogromnym wyzwaniem.

S.Z.
Zdrowe dziecko jesienią? Zacznij od jelit.

Zdrowe dziecko jesienią? Zacznij od jelit.

Zdrowe jelita to klucz do zdrowia, zaś kluczem do zdrowych jelit jest odpowiednia dieta. To, co jemy wpływa bowiem na ich stan i kondycję, a w szczególności na prawidłowy skład mikroflory bakteryjnej. Te dobroczynne bakterie, bytujące w naszych jelitach w dużej mierze odpowiadają za odporność i dobre samopoczucie zarówno dzieci, jak i dorosłych. Stały skład flory bakteryjnej zaczyna się stabilizować mniej więcej ok. 2-5 roku życia. Dlatego zapewnienie prawidłowego żywienia przedszkolaków to gwarancja ich stabilnego rozwoju w sferze psychofizycznej. O diecie makrobiotycznej i jej pozytywnym oddziaływaniu na zdrowie i rozwój dziecka opowiada ekspertka Anna Osiecka, pedagog KIDS&Co.

S.Z.
Dieta anti-aging - czy można spowolnić starzenie?

Dieta anti-aging - czy można spowolnić starzenie?

Długowieczność – marzymy o niej wszyscy. Jej sekret nie jest jeszcze w pełni znany, jednak wiadome jest, że styl życia i sposób odżywiania ma duży wpływ na wygląd skóry, zdrowie i samopoczucie. Czy jest coś takiego jak dieta anti-aging, na czym polega i jakie produkty powinniśmy spożywać, by cieszyć się dobrą formą i pełnią energii na długie lata?

S.Z.
Potrawy poprawiające humor? Ekspertka radzi, co jeść, aby tryskać energią przez cały dzień!

Potrawy poprawiające humor? Ekspertka radzi, co jeść, aby tryskać energią przez cały dzień!

Czy chcemy czy nie - przed nami ostatnie dni lata. Wraz z końcem wakacji, dni stają się coraz krótsze, a to nie pozostaje bez wpływu na nasz nastrój i samopoczucie. Jak wspierać organizm w tym czasie? Jak przygotować go na nadchodzącą jesień? Podstawą jest odżywcza, pełnowartościowa dieta, która zapewni mnóstwo energii na cały dzień.

S.Z.